PENELITIAN TRANSMISIBILITAS ALAT PEREDAM GETARAN PADA MUATAN ROKET RX 550 LAPAN (RESEARCH TRANSMISSIBILITY OF VIBRATION DAMPERS EQUIPMENTS ON ROCKET RX 550 LAPAN)

Agus Budi Djatmiko

Abstract

Every single piece of structural engineering as well as the rocket payload, has its mass and elasticity, and also has the potential to cause vibration. In general, the occurrence of vibration in the engineering structure is not desirable. Therefore, to the extent possible the vibrations is arranged to be muted. Acceleration nuisance caused by the combustion process in rocket can cause vibrations with a large amplitude resulting in damage to the structure of the mutant rockets and electronic equipment that is in charge of the rocket could not work as intended, based on the experience of electronic equipment will be damaged if the acceleration bully at 10 g that work on the rocket is not reduced, it is designed for a vibration damping apparatus, equipment consisting of springs and dampers are arranged such that a damping effecton the vibration occurs.In this research used springs with stiffness k = 120,000 N/m, damping factor = 0.0503 and mass of charge (m) = 10.5 kg, with acceleration of 1 G and working frequency from 0 to 2000 Hz. Interest transmissibility research on tool vibration dampers is to determine the magnitude of the acceleration is transmitted to the rocket payload. The results of the dampening experiment, at the beginning of acceleration or G force transmitted to a rocket load of 1 g or TR = 1, but after passing a resonance or obtained G force transmitted to a rocket payload of  0,1 g or TR = 0.1 (the silencer is good enough). From the results of this study can be said that the silencer can be used to reduce vibration on the rocket payload RX 550.

 

Abstrak

Setiap struktur rekayasa seperti halnya pada muatan roket, mempunyai massa dan elastisitas, maka struktur tersebut mempunyai potensi untuk menimbulkan getaran. Pada umumnya terjadinya getaran pada struktur rekayasa adalah tidak diinginkan, oleh karena itu sedapat mungkin getaran tersebut diusahakan untuk diredam. Percepatan pengganggu yang ditimbulkan oleh proses pembakaran pada roket dapat menyebabkan getaran dengan amplitudo yang besar yang mengakibatkan kerusakan  pada struktur mutan roket dan alat elektronik yang ada pada muatan roket sehingga tidak dapat bekerja seperti yang diinginkan. Berdasarkan pengalaman, alat elektronik akan mengalami kerusakan jika percepatan pengganggu sebesar 10 g yang bekerja pada roket tidak direduksi. Untuk itu dirancang suatu alat peredam getaran, peralatan tersebut terdiri dari pegas dan damper atau peredam yang disusun sedemikian rupa sehingga muncul efek redaman terhadap getaran. Pada penelitian ini digunakan pegas dengan kekakuan k = 120.000 N/m, faktor redaman  = 0,0503 dan massa muatan (m) = 10,5 kg, dengan percepatan sebesar 1 G dan frekuensi kerja dari 0 sampai dengan 2000 Hz. Tujuan penelitian transmisibilitas pada alat peredam getaran ini adalah untuk mengetahui besarnya percepatan yang ditransmisikan ke muatan roket. Hasil penelitian alat peredam, pada saat awal percepatan pengganggu atau G force yang ditransmisikan ke muatan roket sebesar 1 g atau TR = 1, tetapi setelah melewati resonansi atau  didapat G force yang ditransmisikan ke muatan roket sebesar  0,1 g atau TR = 0,1 (alat cukup baik). Dari hasil penelitian ini  dapat  dikatakan bahwa alat peredam dapat digunakan untuk meredam  getaran pada muatan roket RX 550.

Keywords

Peredam Getaran; Transmisibilitas; muatan roket; vibration damper; transmissibility; rocket payload

Full Text:

PDF

References

Adi A.P., Wigati, dan Sutisno, 2012. Sistem Peredam Vibrasi dan Shock Serta Perpindahan Panas Pada Payload Roket. Prosiding Insinas 2012. ISBN 978-602-18926-2-6.

Crocker M. J., 2007. Handbook of Noise and Vibration Control, John Wiley & Sons.

Li and Gohnert M., 2010. Lever Mechanism for Vibration Isolation. Peer-reviewed & Open access journal ISSN: 1804-1191 | www.pieb.cz ATI – Applied Technologies & Innovations Volume 1 | Issue 1 | April 2010.

Liu K. and Liu J., 2004. The Damped Dynamic Vibration Absorbers: Revisited and New Result. Journal of Sound and Vibration 284, 1181–1189.

Puzyrov V., and Awrejcewicz J., 2017. On the Optimum Absorber Parameters Revising the Classical Results. Journal of Theoretical and Applied Mechanics 55, 3, 1081-1089, Warsaw DOI: 10.15632/jtam-pl.55.3.1081.

Rao S.S., 2007. Vibration of Continuous Systems. Jhon Wiley & Sons Publishing Company, Published Online: 23 MAR 2007 Print ISBN: 9780471771715.

Sapinski B., 2009. Magnetorheological Dampers in Vibration Control of Mechanical Structures. University of Science and Technology Krakov, Poland. journals.bg.agh.edu.pl/Mechanics/ 2009-01/mech04.pdf.

Tengli P.N., 2011. A Study on Vibration Problems of Solid Propelant Rocket Motor. Mechanical Engineering, PES Institute of Technology, Bangalore.

Thomson W.T., 1981. Theory Of Vibration With Aplications. 2nd Edition Prentice-Hall Inc. California 1981.

Voss L, Allais T., King S., and Parkins J., 2009. Plans and Specifications of A Suborbital Rocket Payload. AKPV Engineering University of Wyoming.

Zahrai S., M and Rod A.F., 2009. Effect of Impact Damper on SDOF System Vibrations Under Harmonic and Impulsive Excitations. Journal of Physics Conference Series 181 www.ltpaobserverproject.com.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.